W Polsce znana jako Google Wiadomości. Agregat informacyjny, który dostarcza najciekawszych i aktualnych wiadomości do milionów Polaków każdego dnia. System Android, iOS i przeglądarka internetowa to miejsca, gdzie bez problemu pojawiają się publikację z Google News. Jak się tam znaleźć? Czy wprowadzenie swojego artykułu jest trudnym zadaniem dla twórców? W tym miejscu, najczęściej pojawiają się twórcy dużych i znanych marek (Onet, WP czy RMF), ale jest miejsce również dla mniejszych portali. Ważne jest to, aby strona internetowa miała odpowiedni autorytet, nie zawierała błędów i była dobrze podlinkowana. Google News to świetne narzędzie marketingowe, które pozwala rozszerzać swój obszar działania i pozyskiwać nowych użytkowników (być może nowych klientów). Spersonalizowane wiadomości mogą trafiać do poszczególnych grup odbiorców, którzy interesują się daną dziedziną i branżą. Algorytm jest chroniony przez Google, ale twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie dają wiele porad i wytycznych.
Czym jest Google News?
Google News to agregator wiadomości i aplikacja opracowana przez firmę Google. Prezentuje ona ciągły, konfigurowalny strumień artykułów pochodzących od tysięcy wydawców i serwisów informacyjnych. Usługa Google News jest dostępna w systemie Android, iOS oraz w w wersji desktopowej. Oficjalnie, system został uruchomiony w 2002 roku i zyskał ogromną popularność wśród użytkowników. Dostarcza on najważniejsze wiadomości dla użytkowników. Działa w ponad 140 krajach i jest obsługiwany w wielu językach. W Polsce, nazywana jest Google Wiadomości i dostarcza wielu informacji z kraju nad Wisłą. Usługa pozwala publikować i wyświetlać interesujące treści z praktycznie każdej dziedziny życia. Mogą się tu pojawić aktualne informacje sportowe, ekologiczne, z rynku kryptowalut, a nawet porady dotyczące zdrowego odżywania.
Jaka jest różnica między Google News a Top Stories?
Są to dwa inne mechanizmy, lecz przez wielu postrzegane jako jeden. Jaka jest różnica między Google News a Top Stories? Google News jest ogromnym agregatem informacji, który dostarcza wiadomości z całego świata po wybraniu odpowiedniego regionu i języka. Natomiast, Top Stories, czyli najważniejsze wydarzenia to widżet, który dostarcza informacje, które są wyszukiwane bardzo często w krótkim okresie czasu. Dobrym przykładem mogą być wyniki najważniejszych meczów piłkarskich. Po wpisaniu frazy jednego z zespołów pojawiają się artykuły związane z tym widowiskiem sportowym. W tym miejscu pojawiają się te same serwisy co w Google News, ale także wpisy i artykuły z takich portali, jak: Twitter, Reddit czy Wykop.
Czy warto starać się o miejsce w agregacie Google News?
Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wartość obecności w Wiadomościach Google zależy od konkretnego serwisu informacyjnego i odbiorców. Jednak ogólnie rzecz biorąc, obecność w Wiadomościach Google może pomóc zwiększyć ruch i widoczność witryny informacyjnej, co może prowadzić do zwiększenia liczby czytelników i potencjalnych klientów. Informacje wyszczególnione przez Google są często o wiele bardziej wiarygodne dla czytelników. Widoczność w Google News to także dobry znak dla robotów indeksujących Google i według wielu badań ten czynnik może również wpływać na autorytet strony podczas procesu pozycjonowania. Czy warto starać się o miejsce w Google News? Zdecydowanie tak, ponad 95% osób w Polsce używa wyszukiwarki Google. Bing czy Yahoo stanowią niecałe 3,5% całkowitej liczby. Google jest potężnym narzędziem, które pozwoli na stworzenie silnej marki.
Co zrobić, aby znaleźć się w Google News?
W przeszłości właściciel danego serwisu informacyjnego musiał zapisać się do systemu tzw. Centrum Wydawców. A jak wygląda to dziś? Co zrobić, aby znaleźć się w Google News? Prowadzić interesujący portal informacyjny, a poza tym spełniać wszystkie wytyczne i wymagania od Google. Z drugiej strony, największa wyszukiwarka internetowa zachęca do założenia konta w Centrum Wydawców, dzięki temu właściciel witryny może kontrolować wszystkie treści, a także zarządzać, promować własną markę w Google News, a także osiągać przychód z reklam pojawiających się w treściach. W celu rejestracji wystarczy wypełnić formularz na stronie: https://publishercenter.google.com/publications i zweryfikować prawo domeny przez Google Search Console.
Jakie są czynniki rankingowe brane pod uwagę przez Google News?
Jest wiele czynników rankingowych branych pod uwagę przez Google News. Są one bardzo podobne do tych, które są wytycznymi dla pozycjonerów. Jak podaję oficjalna strona największej wyszukiwarki na świecie, prawo do pojawienia się w Google News mają witryny internetowe o:
- trafnej treści,
- rzetelnej treści,
- aktualności informacji,
- dobrej widoczności,
- dopasowanej lokalizacji,
- poprawnemu językowi.
Pamiętajmy jednak, o tym, że strona musi być również dobrze zoptymalizowana i powinna zawierać: oznaczenia daty, unikalne adresy URL, wgraną sitemap XML, linki wewnętrzne, tytuł artykułu i nagłówki, odpowiedni lead, „świeży” content i artykuły powinny być w jednym języku.