Współczynnik ten jest niezwykle ważny podczas przeprowadzania wielu kampanii w Internecie. Dlaczego w marketingu internetowym tak ważny jest CTR? Czym jest i jakie ma znaczenie dla e-marketingu? CTR jest skrótem od click-through rate i jest to procent osób, które klikają w dany link w stosunku do całkowitej liczby osób, które ten link oglądają. CTR jest ważną metryką w e-marketingu, ponieważ pozwala mierzyć skuteczność kampanii marketingowych. Wysoki CTR oznacza, że kampania działa dobrze, a ludzie są zainteresowani ofertą. Niski CTR może wskazywać, że kampania wymaga ulepszenia.
Co to jest CTR (click-through rate)?
Czym jest CTR? Współczynnik klikalności (CTR) jest wskaźnikiem używanym do pomiaru skuteczności reklamy internetowej lub kampanii e-mail marketingowych. Oblicza się go, dzieląc liczbę kliknięć na dany link lub reklamę przez całkowitą liczbę wyświetleń tego linku lub reklamy. Jeśli 100 użytkowników zobaczy daną reklamę, a 30 użytkowników kliknie w link i pojawi się na stronie, oznacza to, że wysokość współczynnika CTR wyniósł 30%.
Ogólny wzór to:
CTR = liczba kliknięć/liczba wyświetleń * 100%
Wskaźnik CTR można wykorzystać do oceny skuteczności kampanii reklamowej, a także do określenia, które reklamy lub słowa kluczowe działają dobrze, a które nie. Współczynnik pozwala śledzić skuteczność kampanii Google Ads, działań e-marketingowych związanych z newsletteru, a także sprawdzać ruch organiczny z wyszukiwarki Google.
Dlaczego warto analizować współczynnik klikalności CTR?
Istnieje wiele powodów, dla których warto analizować współczynnik klikalności CTR. Po pierwsze, CTR może być dobrym wskaźnikiem skuteczności kampanii reklamowej – jeśli ludzie klikają na reklamy, to znaczy, że uznają je za istotne i interesujące. Dodatkowo, CTR może dać wgląd w to, jaki rodzaj komunikatu lub wezwania do działania jest najbardziej skuteczny w nakłanianiu ludzi do podjęcia pożądanej akcji. Wreszcie, dane CTR mogą pomóc zidentyfikować potencjalne obszary wymagające poprawy dla strony internetowej lub kampanii – jeśli ludzie nie klikają, to prawdopodobnie coś należy zmienić. Po przeanalizowaniu współczynnika kliknięć warto zwrócić również uwagę na poziom konwersji, jeśli prowadzimy sklep internetowy. Pozyskiwanie wartościowego klienta powinno zakończyć się kupnem produktu lub usługi, aby reklama mogła się spłacić.
Jakie znaczenie dla e-marketingu ma CTR?
CTR (click-through rate) jest kluczową miarą dla e-marketerów, ponieważ mierzy ilość kliknięć przez ilość wyświetleń w dany link lub reklamę. Wysoki współczynnik CTR wskazuje, że użytkownicy są zainteresowani oferowaną treścią i istnieje większe prawdopodobieństwo, że staną się klientami. Reklamy w wyszukiwarce są już bardzo powszechne, ważne jest jednak to, aby dodawać je w mądry i dopasowany sposób. Tylko, dzięki temu znajdziemy wartościowych klientów, do których oferta sklepu może faktycznie dotrzeć. Niski współczynnik CTR powinien być pierwszym sygnałem, że coś nie gra w naszej kampanii. Możliwe, że nasza strona nie jest zoptymalizowana pod urządzenia mobilne, bardzo słabo wygląda call to action albo reklama jest po prostu nieatrakcyjna dla użytkownika (źle dobrane kolory, czcionka czy sama treść).
CTR w Google Ads
CTR to stosunek liczby kliknięć na reklamę do liczby wyświetleń. CTR w Google Ads jest bardzo ważny i powinien być jak najwyższy. Tylko dobrze skonfigurowana kampania reklamowa może uzyskać wysoki współczynnik klikalności, który doprowadzi do wysokiej liczby konwersji (sprzedaż produktów i usług). Niski współczynnik konwersji może wynikać ze źle dopasowanej kampanii Google Ads. Najczęstszymi błędami są:
- źle dopasowane słowa kluczowe,
- źle dobrane wykluczające słowa kluczowe,
- nieatrakcyjna reklama,
- źle dopasowana treść reklamy.
Efektywność kampanii jest o wiele bardziej ważna, niż w przypadku wysokiego CTR przy procesie pozycjonowania. Google Ads to wyniki płatne, a każde kliknięcie przez użytkownika oznacza większą lub mniejszą opłatę dla Google.
CTR przy pozycjonowaniu stron internetowych
CTR to skrót od click-through rate (współczynnik klikalności) i jest kluczową miarą w pozycjonowaniu stron internetowych. Mierzy on procent użytkowników, którzy klikają w wynik wyszukiwarki i zostają przekierowani na odpowiednią stronę internetową. Wysoki CTR wskazuje, że dana witryna jest istotna dla zapytania użytkownika i ma szansę zająć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Wyższy wskaźnik jest uwarunkowany wysoką pozycją frazy kluczowej, dobrze dopasowanym meta title i meta description. Ta forma reklamy jest bezpłatna, ponieważ użytkownik nie płaci za kliknięcie, tak jak w przypadku Google Ads. Jeśli zależy nam na wysokiem CTR przy pozycjonowaniu stron internetowych nasza strona powinna być dobrze zoptymalizowana, podlinkowana, a content powinien być ciekawy i zachęcający do przeczytania. CTR jest niezwykle ważnym czynnikiem rankingowym dla Google, więc warto o niego zadbać, aby strona mogła zajmować pozycję w TOP 10 wyszukiwarki Google.