W dzisiejszych czasach nie ma nic ważniejszego niż bezpieczeństwo zarówno w świecie rzeczywistym jak i tym wirtualnym. Dla posiadaczy stron internetowych ważne będzie w tym przypadku pojęcie takie jak certyfikat SSL. A SEO to druga strona medalu. Jak więc te pojęcia na siebie oddziałują?
Czym jest certyfikat SSL?
Certyfikat bezpieczeństwa każdemu z nas kojarzy się z ikonką po lewej stronie pola do wpisywania adresu www. Gdy widzimy symbol kłódki, mamy świadomość, że domena jest odpowiednio zabezpieczona. Certyfikat SSL to certyfikat cyfrowy, który służy do uwierzytelniania witryny internetowej dla odwiedzających. Służy on do szyfrowania komunikacji między witryną a przeglądarką internetową odwiedzającego. W Google Chrome widzimy komunikat po lewej stronie, obok pasku adresu strony. A co daje stosowanie certyfikatu SSL? Czy SSL ma wpływ na widoczność strony w Google? Czy warto wdrożyć certyfikat SSL dla twojej strony? O tym dowiesz się w dalszej części tekstu.
Co daje certyfikat SSL?
Mało kto wie, co daje certyfikat SSL. Po pierwsze, zapewnia on szyfrowanie danych pomiędzy serwerem WWW a przeglądarką internetową. Szyfrowanie to pomaga chronić informacje, takie jak numery kart kredytowych i hasła, przed przechwyceniem przez osoby trzecie. Widząc specjalny symbol secure przy pasku wyszukiwarki, użytkownik ma pewność, że znajduje się na odpowiedniej stronie serwisu, a nie na łudząco podobnej stronie www, która ma za zadanie wykraść jego dane. Zjawisko o którym mowa, to coraz bardziej znany „phishing”. Po drugie, posiadanie certyfikatu SSL zwiększa zaufanie do strony internetowej i jej właściciela. Instalacja certyfikatu SSL powinna być standardem na każdej stronie, na której podajemy dane osobowe. Niezależnie, czy jest to sklep internetowy, czy może tylko newsletter.
Czy certyfikat SSL ma wpływ na pozycjonowanie?
A czy certyfikat SSL ma wpływ na pozycjonowanie? Otóż certyfikat a pozycjonowanie to na pierwszy rzut oka dwa niezależne od siebie pojęcia. Jednakże Google potwierdza, że protokół HTTPS jest bardziej doceniany, niżeli HTTP. Według ekspertów zaś, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wpływ certyfikatu SSL na SEO nie jest jasny. Niektórzy eksperci uważają, że certyfikat SSL może mieć pozytywny wpływ na SEO poprzez zwiększenie bezpieczeństwa i zaufania, podczas gdy inni uważają, że może mieć negatywny wpływ poprzez spowolnienie czasu ładowania strony. Ostatecznie decyzja o tym, czy używać certyfikatu SSL, czy nie, sprowadza się do wyważenia tych czynników oraz własnych, specyficznych potrzeb i celów. Warto jednak zamienić HTTP na HTTPS, by strona była bezpieczniejsza. Działanie to wpływa na pozycjonowanie, ale również wzbudza zaufanie wśród użytkowników. To automatycznie zwiększa ruch na stronie i przyciąga do siebie duże grono klientów. Brak certyfikatu nie niesie za sobą nic dobrego, prócz strachu wśród internautów.
HTTP a HTTPS – różnice
HTTP i HTTPS to dwa różne protokoły służące do przesyłania danych w Internecie. HTTP to protokół służący do przesyłania danych z serwera WWW do przeglądarki internetowej. Powstał on w 1990 r. i jest stosowany po dziś dzień. To typ tzw. protokołu bezstanowego. Oznacza to, że nie przechowuje on danych. Dlatego właśnie wprowadzono ciasteczka, tzw. cookies, które zapamiętują te dane przy każdym ponownym powrocie na stronę. Niestety wiąże się to z ryzykiem ich wykradnięcia. Ze stron z protokołem HTTP nie powinny korzystać instytucje, posługujące się cennymi danymi, takie jak np. banki czy urzędy. HTTPS zaś to protokół służący do przesyłania danych z serwera WWW do przeglądarki internetowej przy użyciu szyfrowania SSL (Secure Socket Layer). Dzięki protokołowi SSL nasze dane są szyfrowane. Jest je wtedy dużo trudniej przechwycić. Co ważne, dostępne są zarówno darmowe, jak i płatne wersje certyfikatów SSL. Te pierwsze wdrażane są zazwyczaj na krótszy okres (np. 3 miesięcy), zaś płatne na dłużej (zazwyczaj rok).
Ile kosztuje wdrożenie certyfikatu SSL?
Wdrożenie płatnego oraz darmowego certyfikatu SSL można wykonać samodzielnie. Wiąże się to jednak z pewnym ryzykiem. Certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie także w negatywny sposób. Dzieje się tak, gdy zostanie on zaimplementowany w sposób niepoprawny. By dobrze zainstalować certyfikat SSL, należy posiadać podstawową wiedzę. Statystycznie, tylko 10% badanych stron ma dobrze zastosowany certyfikat SSL na swojej stronie. Błędy leżą nie tyle po stronie właściciela strony internetowej, ale osoby, która go wgrywała. Warto wdrożyć certyfikat, zlecając go kompetentnej firmie. Wtedy, nawet jeśli nie potrafimy sprawdzić poprawności jego działania, powinniśmy mieć pewność, że zostało to wykonane fachowo. Nasza firma oprócz pozycjonowania stron, zajmuje się także bezpieczeństwem danych, tzn. wdrażaniem protokołu HTTPS. Koszt zmiany HTTP na HTTPS, czyli wdrożenia certyfikatu SSL na stronie oraz ważność certyfikatu może różnić się od siebie. Każdą ofertę przygotowujemy indywidualnie, w zależności od ilości podstron.