Uszkodzony link, znany również jako martwy link lub broken link, to link na stronie internetowej, który już nie działa. Może to być spowodowane tym, że domena, do której się łączył, została usunięta, przeniesiona lub zmieniono jej nazwę. Jest też możliwość, że strona ta mogła po prostu zmienić adres URL na nowy bez przekierowania starego. Jeśli znajdziesz uszkodzony link na stronie internetowej, można zwykle zgłosić go do osoby zarządzającej stroną, aby mogła go naprawić. W niektórych przypadkach możesz być w stanie znaleźć nową lokalizację strony na własną rękę i zaktualizować link samodzielnie. Naprawianie uszkodzonych linków jest procesem żmudnym, lecz opłacalnym. Dlaczego? O tym dowiesz się w dalszej części tekstu.
Jak rozpoznać uszkodzony link?
Zastanawiasz się jak rozpoznać uszkodzony link wewnętrzny i zewnętrzny? Nic prostszego! Istnieje wiele sposobów na zidentyfikowanie zepsutego linku. Jednym ze sposobów jest próba kliknięcia na link. Oczywiście możesz w niego klikać, lecz nie przeniesie Cię on do docelowej podstrony. Jeśli nie działa, to prawdopodobnie jest to zepsuty link. Wtedy prawdopodobnie naszym oczom ukarze się znany błąd 404 (404 not found). Oczywiście to nie jedyny błąd, który może oznaczać uszkodzony link. Prócz tego często spotykane są przekierowanie 301, „503 usługa niedostępna”, „505 HTTP Version nieobsługiwana lub „konflikt 507”. Innym sposobem by go rozpoznać, jest spojrzenie na kod strony, na której znajduje się link. Jeśli zapisany kod dla linku nie jest poprawny, to link nie będzie działał. Częste sprawdzanie i optymalizacja linków zewnętrznych oraz wewnętrznych oraz raport z tego typu działań (tworzenie listy uszkodzonych linków) może pomóc w procesie pozycjonowania.
Jak poradzić sobie z uszkodzonym linkiem?
A jak poradzić sobie z uszkodzonym linkiem wychodzącym? Jeśli znajdziesz niedziałający link na stronie internetowej, możesz zgłosić go do webmastera tej strony. Ten bezpośrednio naprawi łącze, a co za tym idzie, linkowanie stanie się skuteczne. Możemy także próbować radzić sobie z tym problemem na własną rękę. Jak się pewnie domyślacie, istnieje wiele narzędzi do sprawdzania uszkodzonych linków. Dla przykładu, działając na popularnym WordPressie, istnieje możliwość instalacji wtyczki. Ta wykona „audyt” linków wewnętrznych i linków zewnętrznych. Sprawdzi tym samym wszystkie odnośniki prowadzące do naszej strony. Gdy je zbada i wykryje problematyczne linki, będzie można ręcznie edytować i zaktualizować te, które są uszkodzone. Używając tego typu darmowych narzędzi, możesz znaleźć błędne linki prowadzące do swojej witryny i wyeliminować je. Google Analytics i Google Search Console ze swojej strony także oferują twojej witrynie rozpoznawanie poprawnych i niepoprawnych linków. To podstawowe narzędzie, umożliwiające nadzorowanie twojej strony.
Co oznaczają uszkodzone linki?
A co oznaczają uszkodzone linki w praktyce? Otóż, prócz tego, że jeśli klikniesz na hiperłącze i ono nie działa, istnieją jeszcze inne, mniej oczywiste konsekwencje. Gdy mamy do czynienia z broken links, warto znaleźć i naprawić uszkodzone linki w WordPress. Gdy tego nie zrobimy, może to odstraszać użytkowników. W tej sytuacji zazwyczaj rośnie współczynnik odrzuceń. To zaś ma bezpośredni wpływ na indeksowanie naszej strony przez roboty Google. Gdy nie uda się naprawić uszkodzonych linków w witrynie, robot Google będzie błądził i nie poradzi sobie z prawidłowym zaindeksowaniem strony, co bezpośrednio odbije się na jej pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Tak więc problemy z uszkodzonymi linkami wpływają negatywnie na SEO strony – powodują obniżenie pozycji w rankingu i mają negatywny wpływ na widoczność witryny pod kątem wyszukiwarki Google. Tworzenie efektywnych, nowych treści w parze z uszkodzonymi linkami nie przyniesie naszej witrynie poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania.